Waarom doe je wat je doet? Waarschijnlijk een van de moeilijkste, tevens belangrijkste vraag om jezelf te stellen bij het bouwen van een merk. Simon Sinek omschrijft het zo: “Mensen kopen niet wat je doet; ze kopen waarom je het doet.”
Vrijwel iedereen weet wel WAT ze doen, welke producten ze verkopen of welke service ze aanbieden. Sommigen kunnen ook antwoorden HOE ze dat doen, hoe ze opvallen en wat hen uniek maakt. Maar slechts weinigen kunnen verwoorden WAAROM ze doen wat ze doen, wat de drijvende kracht en het doel achter hun merk is.
Neem als voorbeeld Starbucks. Wat maakt het dat dit zo’n geliefd merk is bij velen? Niet het product. Koffie kun je namelijk overal krijgen, vaak nog goedkoper en misschien nog wel lekkerder ook. Of kijk eens naar Nike. Waarom betalen we liever 60 euro voor een legging van Nike dan een goedkoper merkloos exemplaar?
We kiezen voor deze merken omdat we een band met ze hebben, ze bepalen hoe we ons voelen, wie we zijn en we voelen ons verbonden met hun WAAROM. Het is een ongrijpbare verbinding tussen jou en het merk die ervoor zorgt dat je het keer op keer weer koopt.
Waarom is het hebben van een brand purpose belangrijk?
Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die hun WAAROM duidelijk verwoorden, een hogere groeisnelheid en hogere succesniveaus behalen. Maar nog belangrijker, het hebben van een brand purpose maakt jouw bedrijf uniek. Er zijn altijd bedrijven die hetzelfde doen als jij, misschien zelfs nog wel beter, goedkoper of mooier. Maar de waarom, is hetgeen wat een diepe band creëert met jouw klanten die geen enkel ander merk kan nadoen.
Nu rest ons nog de vraag: Hoe bepaal je jouw brand purpose? Hieronder deel ik 5 vragen die je hierbij kunnen helpen:
1. Waarom ben je eigenlijk met je bedrijf begonnen?
Wees hierbij volledig eerlijk tegen jezelf en graaf terug naar de échte reden. Misschien is het wel omdat je meer vrijheid wilde voelen, om je familie financieel te kunnen ondersteunen of omdat je iets geweldigs hebt gemaakt of bedacht en je dit met de wereld wilt delen.
2. Welke verandering wilde je brengen toen je voor het eerst aan je bedrijf begon te denken?
Zag je een probleem dat je met jouw bedrijf wilde oplossen? Welk probleem is dat? Welke pijn wilde je verzachten of welke waarde wilde je toevoegen aan de wereld?
3. Denk aan jouw ideale klant, welke verandering willen zij zien?
Welke kwesties vinden zij belangrijk in de wereld? Hoe kun je je verhouden tot hun waarden, hun zorgen en overtuigingen?
4. Wat zijn jouw sterke punten, wat maakt jou uniek?
Op wat voor manier ben jij anders dan andere bedrijven in jouw branche? Is er iets waar jij écht goed in bent, wat anderen niet kunnen nadoen? Denk ook aan hoe jij bent als persoon, wat zijn kenmerkende eigenschappen van jezelf? Hoe kun je die gebruiken in jouw bedrijf.
5. Hoe wil je dat jouw publiek je zou omschrijven?
Stel je voor dat een klant je product/dienst heeft gekocht en hij deelt zijn ervaring met zijn vrienden. Wat zegt hij dan? Welke gevoelens en emoties komen bij hem op als hij aan deze ervaring, en aan jouw bedrijf denkt?
Het is ontzettend belangrijk om jouw WAAROM niet uit het oog te verliezen. Het is een krachtige drijfveer voor de groei van je bedrijf en alle toekomstige beslissingen! Neem dus de tijd om jouw brand purpose te definiëren en erachter te komen hoe je dit duidelijk kunt verwoorden voor jouw publiek.
Comments